Böcker

 

Den betydelsefulla högläsningen

I förskolans reviderade läroplan, Lpfö18, tydliggörs förskolans uppdrag att arbeta med högläsning så att barnen får förutsättningar att utveckla sitt språk. För att förskolan ska kunna ge barnen förutsättningar att utveckla sitt språk genom högläsning krävs kunskap, förberedelser och eftertanke. I den här boken får du verktyg, förankrade i forskning och studier, för hur du planerar och genomför högläsningen så att den gynnar varje barns språk- och kunskapsutveckling.

högläsning i praktiken

Ett medvetet sätt att arbeta med litteratur och högläsning i meningsfulla sammanhang är tematiserad litteraturläsning. När högläsningen integreras i ett sammanhang som är meningsfullt för barnen och har en central roll i ett tematiskt arbete har förskolepersonalen möjlighet att skapa en samlad kunskapskontext, det vill säga en röd tråd.

I den här boken får du 15 konkreta exempel på teman som utgår från barnlitteratur. I varje tema ger jag förslag på hur du kan förbereda, genomföra och bearbeta respektive tema. Med boken följer ett digert digitalt material med till exempel brev från bokens karaktärer, känslokort, bildkort och skattjaktsbingo. Boken innehåller även en mängd tips på barnlitteratur kopplat till varje tema.

Läsningens magi

Den här boken vänder sig till föräldrar, vårdnadshavare och andra betydelsefulla vuxna.

Högläsning har stor betydelse – den kan förändra ett barns liv. Att få höra en betydelsefull vuxen läsa högt och att tillsammans prata om det lästa skapar närhet och gemenskap mellan den vuxne och barnet. Böckerna, sångerna, rimmen och ramsorna bidrar till att världen växer och språket utvecklas.

Den vuxne har även stor betydelse för barns egen läsning. Genom att värdesätta läsning – att läsa själv och att låta litteratur finnas tillgänglig i hemmet – motiveras barn till läsning.

I den här boken lyfter jag fram högläsningens många fördelar. Du får konkreta exempel på hur och vad du kan läsa högt för barn i olika åldrar, från spädbarn upp till arton år. Det finns också ett kapitel om att berätta muntligt och ett kapitel om att motivera barn till att läsa på egen hand. En bok som passar fint i förskolebibliotek, på föräldrahyllan på biblioteken och som utlån till hemmen i skolan.

mot samma mål

För att få till ett framgångsrikt samarbete mellan skolbibliotekarie, lärare och ledning krävs ett strukturerat och genomtänkt arbete, där man tillsammans planerar, följer upp, utvärder och utvecklar utbildningen. I boken går Monika Staub Halling och jag in på hur grundskolan, med fokus på F–6, kan skapa en ändamålsenlig och hållbar skolbiblioteksverksamhet. Vi öppnar dörren till vår egen praktik och berättar om våra respektive samarbeten med utgångspunkt i läroplan, forskning och beprövad erfarenhet.

Läsa för livet

Läskunnighet är nyckelkompetensen för ett framgångsrikt liv. Att lära sig läsa och att utveckla läsförståelse och läsmotivation är avgörande för det livslånga lärandet, för framgång i arbetslivet och för att kunna engagera sig i samhället. Den som inte kan ta till sig information ställs utanför samhället. Läskunnigheten har också stor betydelse för välbefinnandet och tilliten till sig själv. Läsa för livet baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver hur förskoleklass, grundskola och fritidshem tillsammans kan undervisa för att gynna elevers läsutveckling, genom att till exempel arbeta med högläsning, textsamtal och läsförståelse på ett medvetet sätt.

 

 

skriva för livet

Skrivkunnighet är en nyckelkompetens för ett framgångsrikt liv. Att få möjlighet att utveckla ett funktionellt skriftspråk och att få lära sig att föra sin talan är en grundläggande rättighet. Den som inte kan formulera sig i skrift ställs utanför samhället. För att en elev ska kunna utvecklas till en skicklig skribent krävs många timmars ihärdig träning och en ändamålsenlig skrivundervisning.

Skriva för livet baseras på forskning och praktisk erfarenhet. Författaren beskriver hur förskoleklass, grundskola och fritidshem tillsammans kan undervisa för att gynna elevers skrivutveckling, genom att ge eleverna stöd och handledning i skrivandets alla faser. I boken lyfts barns skriftspråksutveckling, processkrivande, genrepedagogik och digitalt skrivande. Det ges också konkreta exempel på hur läsande och skrivande kan kombineras i undervisningen.

demokrati för förskolebarn

Det finns en stark koppling mellan lärande och demokrati. För att kunna verka i demokratin som samhällsmedborgare behövs flera olika kompetenser och EU har formulerat åtta nyckelkompetenser för livslångt lärande. Lärandet är en demokratisk rättighet, något som varje barn i förskolan har rätt att få med sig från sin tid där, och då behöver barnet få god undervisning. Att undervisa för lärande kräver att förskolepersonalen har kunskap inom de åtta nyckelkompetenserna och de kompetenser och förmågor som läroplanen framhäver att barnen ska få med sig från förskolan. Boken inspirerar till en samtalande, inkluderande, likvärdig och demokratisk förskola. Boken har jag skrivit tillsammans med Ann S. Pihlgren.

nyckelkompetenser i förskolan

VI boken ger vi, Ann S. Pihlgren och jag, er tio utförliga demokratiska undervisningsexempel. Det handlar om teman och projekt där någon av nyckelkompetenserna står i centrum. Invävda i temats och projektets innehåll och arbetsformer finns andra nyckelkompetenser. De temans och projekt som presenteras är ämnesintegrerade, till exempel Hur låter en svart fläck?, Vart tar löven vägen? och Vad gör en forskare? Bokens praktiska kapitel inspirerar till utforskande, samtalande och lärande i en likvärdig och demokratisk förskola.

grej of the Day – förskola

I Grej of the Day – Förskola har jag och Micke Hermansson bearbetat metoden för förskolan och valt ut 25 grejer som vi tycker är spännande och intressanta att undervisa om, alla förankrade i förskolans läroplan. Boken fungerar även fint att använda exempelvis i de tidiga skolåren samt i särskolan. Grejerna står i alfabetisk ordning, från Barnkonventionen till Ägg. Till varje grej finns ett rikt bildmaterial, dels till de olika ledtrådarna, dels till faktatexterna. Det finns många fascinerande saker att berätta om. Visste du till exempel att om solen var ihålig skulle den rymma en miljon jordklot eller att det för väldigt länge sedan bara tog ett dygn för månen att sväva runt jorden.

Källkritiskt förhållningssätt i förskolan

Källkritiskt förhållningssätt i förskolan belyser hur viktigt det är med att vägleda barnen i medielandskapet och få dem att känna trygghet i att kunna samtala om vad de upplever både på och utanför internet. Boken består av både en teoretisk och en praktisk del. Den första delen utgör en bas i den egna medie- och informationskunnigheten. Den andra består av praktiska övningar som visar hur du kan arbeta med att väcka barns nyfikenhet att söka ny kunskap, såväl med sina sinnen och i böcker som på internet, och hur barnen kan granska den information som de möter.

 

 

svenska impulser – antologi 7

Svenska impulser 7 antologi innehåller utvalda texter till fem olika teman: Hjältar, Har du hört …?, Andra världar, Språk i förändring och Betydelsefulla författare i Sverige, Norden och världen. Varje tema innehåller sju texter, såväl sakprosa som skönlitteratur. Till varje textutdrag finns det diskussionsfrågor och andra uppgifter. Vi är tre författare till antologin. De andra två författarna är Carl-Johan Markstedt och Cecilia Pena.

 

 

SVENSKA IMPULSER – ANTOLOGI 7

Svenska impulser 7 antologi innehåller utvalda texter till fem olika teman: Hjältar, Har du hört …?, Andra världar, Språk i förändring och Betydelsefulla författare i Sverige, Norden och världen. Varje tema innehåller sju texter, såväl sakprosa som skönlitteratur. Till varje textutdrag finns det diskussionsfrågor och andra uppgifter. Vi är tre författare till antologin. De andra två författarna är Carl-Johan Markstedt och Cecilia Pena.

 

svenskaimpulser