FÖRELÄSNINGAR & UTBILDNINGar
Den betydelsefulla högläsningen i förskolan
Förskolan har ett viktigt uppdrag att låta alla barn få vara delaktiga i högläsning och samtal om litteratur och på så sätt få förutsättningar att utveckla sitt språk, vilket framhålls i den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 18. För att högläsningen ska gynna barnens språkutveckling krävs en medveten och genomtänkt högläsning. I föreläsningen lyfter jag frågor som Hur bör vi planera, genomföra och bearbeta högläsningen för att ge barnen möjlighet att utveckla sitt språk? Vad behöver vi tänka på när vi väljer litteratur till högläsningen? och Hur kan vi skapa inspirerande läsmiljöer i förskolan samt väcka läsengagemang i barnens hem? Jag ger också flera exempel på litteratur att läsa högt i förskolan.
Målgrupp
Personal, rektor och språkutvecklare i förskola
Innehåll och upplägg
Längden på och innehållet i föreläsningen anpassas efter önskemål. Föreläsningen kan, om så önskas, kombineras med ett eller flera handledningstillfällen.
Språka för livet
Att ge varje barn i förskolan så goda förutsättningar som möjligt att få utveckla ett rikt språk, är ett av förskolans viktigaste uppdrag, kanske det allra viktigaste uppdraget. I vårt språkutvecklande och språkstimulerande arbete är medvetenhet ett nyckelord. Det gäller medvetenhet om barnens språkutveckling, medvetenhet om vårt eget språkande och medvetenhet om de möjligheter vi ger alla barn att utveckla språk och kommunikation för lek, lärande och samspel. I den här föreläsningen delar jag med mig av hur förskolan kan arbeta medvetet med språk både i planerade och i spontana stunder. Teori varvas med exempel att använda i praktiken.
Målgrupp
Förskola
Innehåll och upplägg
Längden på och innehållet i föreläsningen anpassas efter önskemål. Föreläsningen kan, om så önskas, kombineras med ett eller flera handledningstillfällen. Om möjligt kan jag genomföra föreläsningen tillsammans med Maria Ohlsson som jag skrivit boken ”Språka för livet” med.
läsa för livet
Att lära sig läsa och att utveckla läsförståelse och läsmotivation är avgörande för det livslånga lärandet och för ett framgångsrikt liv. Den som inte kan ta till sig information ställs utanför samhället. Läskunnigheten har också stor betydelse för välbefinnandet och tilliten till sig själv. I föreläsningen lyfter jag både högläsning och elevers egen läsning och utgår från frågor som Hur kan vi motivera elever till läsning? Hur kan vi arbeta med textsamtal och läsförståelse på ett medvetet sätt? Hur kan högläsning användas som genomtänkt pedagogiskt verktyg? och Hur kan vi tillsammans arbeta läsfrämjande och inspirera till läsning i hemmen?
Målgrupp
Personal i förskoleklass, årskurs 1–6 och fritidshem
Innehåll och upplägg
Längden på och innehållet i föreläsningen anpassas efter önskemål.
Läsfrämjande – barn och unga
Läsningens betydelse och vikten av läsfrämjande insatser för barn och unga är på intet sätt något nytt. Under flera år har regeringen och andra aktörer satsat på läsning, men trots det ser vi idag, såväl i forskning som i granskningar och studier, en bristande likvärdighet och allt färre barn och unga som läser och som förstår vad de läser. Att lära sig läsa och utvecklas till läsare är en demokratisk rättighet. Den här föreläsningen fokuserar på hållbara strukturer i det läsfrämjande arbetet och utformas utifrån de professioner som deltar i föreläsningen.
Målgrupp
Bibliotekarier, rektorer, språk-, läs- och skrivutvecklare eller andra professioner enligt önskemål
Innehåll och upplägg
Längden på och innehållet i föreläsningen anpassas efter önskemål.